SAN FRANCISCO PYÖRÄILLEN JA LENKKEILLEN

by | Mar 20, 2022 | Exercise, Run, Travel | 0 comments

Tervetuloa kuvien kautta San Franciscon maisemiin. Pyöräretkelle Sausalitoon, vaellukselle Muir Woodsin luonnonpuistoon sekä aamulenkille miljoonakaupungin kaduille. San Francisco oli yksi vuoden vaihteen Kalifornian road tripimme kohde. Matkamme ajankohta, joulu- tammikuun vaihteessa, oli erinomainen. Ruuhkia ei juuri ollut ja aurinkoiset ilmat suosivat minne ikinä menimmekin. Road trippimme alkoi Los Angelesista, josta matka jatkui muutaman LA päivän jälkeen mielettömän kaunista Highway 1 rantareittiä Carmel by the Sean idylliseen merenrantakaupunkiin. Harmillisesti rantareitin varrelle osui mutavyöry, jonka takia jouduimme osan matkasta ajamaan sisämaan moottoritietä, tosin maisemat senkin varrella olivat todella kauniit.

Auton ikkunasta oli mukava seurata ohitse vilahtavia maisemia, mutta parhaiten uusiin kaupunkeihin ja paikkoihin tutustuu liikuen; jalan, juosten tai vaikkapa pyöräillen. San Francisco onkin todellinen liikkujan kaupunki, ainakin sellaisen kuvan sain lyhyellä kolmen päivän pysähdyksellämme. Rantareitillä näkyi niin juoksijoita, kävelijöitä kuin pyöräilijöitä. Sattuipa viikonlopullemme juoksutapahtumakin. Tähän postaukseen kokosin kolme asiaa, mitkä liikkujan kannattaa San Franciscossa kokea!

Lue myös Jouloma Kaliforniassa – Los Angeles

PYÖRÄRETKI SAUSALITOON

Pyöräretki San Franciscosta Sausaliton kauniiseen ja idylliseen kaupunkiin oli yksi San Franciscon kohokohdista. Pyöräily on San Franciscossa todella suosittua ja pyörävuokraamoja löytyy useita rantabulevardin varrelta, esimerkiksi Fisherman’s Wharfilta. Me vuokrasimme pyörät (25$/ pyörä/ päivä) hotellin vieressä sijaitsevalta satamalaiturilta. Ruuhkat välttääkseen, ja saadakseen haluamansa pyörän, kannattaa vuokraamoon suunnata heti aamusta. Vuokraamosta saimme pyörät, mutta myös hyvän kartan ohjeineen.

Matkaa Sausalitoon kertyy vain n.14 kilometriä, mutta aikaa matkaan maisemien ihailuineen kannattaa varata. Suosittelen varaamaan retkeen vähintään puoli päivää. Heti ensimmäisillä kilometreillä, rantabulevardilla ja aivan rannassa oli nähtävää, PIER 39:llä jopa merileijonia! Pyöräilimmekin hissukseen ja otimme kaiken irti aurinkoisesta päivästä.

Golden Gate ruosteenpunaiselta sillalta avautuivat huikeat maisemat, joita 2,7 kilometrin pituisella sillalla ehti ihastella. Sillan toinen puoli on varattu kävelijöille, toinen pyöräilijöille, välissä on useampia kaistoja autoilijoille. Sausaliton puolelta olisi lähtenyt ylös kukkuloille myös mielenkiintoisia ja polkujuoksijaa houkuttelevia vaellusreittejä, mutta koska kaikkea ei voi yhdelle reissulle yhdistää, jatkoimme matkaa kohti Sausaliton kaupunkia, vauhdikkaasti alamäkeä pyörillä rullaillen.

Reitti Sausalitoon oli helppo, maastoltaan kuitenkin mukavan vaihteleva, tasaista rantaa, nousua ja jyrkkää laskua. Perillä jätimme pyörät parkkiin ja tutustuimme paikkaan kävellen. Sausalito on tunnelmallinen, värikäs ja idyllinen pieni merenrantakaupunki, ja selvästikin turistien keskuudessa suosittu. Lounaspaikkoihin oli ilman pöytävarausta ruuhkaa-  tunnin odottelun jälkeen saimme kuin saimmekin Scoma’siin pöydän. Odottelu meni nopeasti kaupunkiin ja sen erikoisuuteen, asuntolaivoihin, tutustuen.

Sausalitosta voi pyöräillä myös samaa reittiä takaisin, mutta suositusten mukaisesti otimme lautan, joka toi meidät takaisin lähtöpisteeseen. Lauttamatkalla näimme kaupungin kaukana siintävän silhouetin ja Alcatrazin kuuluisan, 1960-luvulla suljetun vankilan. Vaikuttava pieni saari, jossa järjestetään opastettuja turistikiertueita.

Katso Instagramistani @heidionthego San Francisco REELS!

MUIR WOODS NATIONAL MONUMENT LUONNONPUISTO

Muir Woodsin luonnonpuisto sijaitsee vain n. puolen tunnin ajomatkan päässä San Franciscosta. Uskomatonta, kuinka niin lähellä miljoonakaupunkia, löytyy näin valtava ja satumainen luonnonpuisto. Vehreää ja kaunista- korkeuksiin kohoavia jättiläispunapuita, suojeltua metsää ja kiemurtelevia polkuja. Puiden korkeus ja runkojen vahvuus sai sanattomaksi. Hiljaisuus ja pysähtyneisyys lumosivat.

Vuonna 1908 luonnonpuistoksi kastettu puisto, on saanut nimensä vaikuttavan luonnonsuojelijan John Muirin mukaan. 1800-luvulla luonnonvarojen uskottiin olevan rajattomat, mutta jo tuolloin Muir vastusti ajatusta perustamalla mm. järjestön, jonka tehtävänä oli toimia “villisyyden hyväksi ja tehdä vuorista taas iloisia”. John Muiria pidetäänkin kansallispuistojen isänä. Muirin kirjoitukset ja ajatelmat ovat itsellenikin tuttuja ja luonnonpuistossa käymisen jälkeen kiinnostuin vielä enemmän. Liikunnalla ja luonnolla on monenlaisia positiivisia vaikutuksia ihmiseen, se herättää myös syvempää kiinnostusta ympäristöä, ihmisiä ja historiaa kohtaan.

Puistossa on monenlaisia reittejä, niin helppokulkuisia kuin vaativimpa ja pidempiä reittejä. Luonto puistossa on haurasta, eikä merkityiltä poluilta saa poistua. Metsäreittien lisäksi puistosta voi lähteä polkuja pitkin ylös kukkuloille. Pitkää kiemurtelevaa nousua, maiseman vaihtuessa mitä ylemmäs nousimme. Jos alhaalla metsässä olikin hieman viileää, niin ylhäällä kukkuloilla oli jopa kuuma. Kauniit olivat näkymät kukkuloilta alas metsään ja kauas silmänkantamattomiin. Muir Woodsissa on villin luonnon lisäksi myös villieläimiä. Yläpoluilla vastaamme tuli niin harmaakettuja kuin muutama kojootti. Kojootin kanssa katsoimme hetken toisiamme silmiin, minä kauhusta kankeana, kunnes kojootti onneksi lähti omille teilleen.

Huomioitavaa! Muir Woodsin luonnonpuisto on hyvin suosittu, parkkipaikkojen kapasiteetti on rajallinen ja siksi puistoon pitää varata ennakkoon liput.

AAMULENKKEILYÄ SAN FRANCISCON KADUILLA

Ei kaupunkireissua ilman juoksulenkkiä! Juoksutossut kulkevat mukanani, minne ikinä menenkin. Hyvä citytossu on Salomonin Predict 2, joka toimii niin juoksulenkeillä kuin muuten vain kaupunkitossuna. Olen monesti todennut, kuinka uusista paikoista ja kaupungeista saa aina juosten enemmän irti. Lenkeilläni, etenkin aamulenkeilläni, olen bongannut niin kivoja aamiaispaikkoja kuin nähtävyyksiä, joihin ei muuten välttämättä olisi koskaan muuten tullut mentyä. Aamun hiljaisuudessa on taikaa.

San Franciscossa, aivan sattumalta, osuimme aamulenkillämme yhdelle kaupungin keskustan kuvatuimmalle kadulle (kuvat yllä). Nousu oli melkoinen ja jyrkkyydestäkin saa fiilistä yllä olevasta kuvasta. Harvemmin näkee näin mäkistä maastoa aivan kaupungin sydämessä. Nousun varrella sai ihailla kauniita taloja, China Townin koristeellisia rakennuksia ja seinämaalauksia.

Tervetuloa kevät ja pikku hiljaa sulavat kadut tänne Suomeenkin. Päivät pitenevät, valon määrä lisääntyy ja juoksijan suosikki vuodenaika alkaa. Nautitaan!